COP iklim görüşmeleri fosil yakıt lobicilerinin anlaşmalar yaptığı bir yer – görüşmelerin yerini değiştirmek liderlerin iklim için adım atmasını sağlamayacaktır.
Önde gelen iklim uzmanları, Cop iklim zirvelerinin amaca uygun olmadığını söylüyor. Uzmanlar Birleşmiş Milletler’e bir mektup yazarak gelecekteki iklim zirvelerinin iklim değişikliğini tersine çevirecek eylemleri destekleyen ülkelerde yapılmasını talep etti.
Mektupta “Cop’un artık amaca uygun olmadığı açıktır” deniyor. “Müzakereden uygulamaya doğru bir geçişe ihtiyacımız var.”
BM eski iklim şefi Christina Figueres, “En çok etkilenenlerin adil bir şekilde temsil edilmesini sağlamak için Cop sürecinde önemli reformlar yapmadan adil bir geçiş sağlamayı umamayız” dedi.
Socialist Worker gazetesine göre, iklim uzmanları çok daha ileri gidebilirdi.
Cop görüşmeleri sadece sürdürülemez enerji şirketlerine yeşil ışık yakma girişimleri değildir. Sadece sıcak hava da değil. Polis müzakereleri kömür, petrol ve gaz şirketlerinin hükümetler nezdinde lobi yapabildiği bir yer hâline gelmiştir. Cop görüşmeleri iklim değişikliğini daha da kötüleştiriyor.
Devam etmekte olan Cop 29 görüşmeleri, büyük bir fosil yakıt üreticisi olan Azerbaycan’da yapılıyor. Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Cop toplantısında ülkesinin petrol ve gazının “Tanrı’nın bir armağanı” olduğunu söyledi.
Fosil yakıt şirketlerinin 1.773 lobicisine Cop 29’a giriş izni verildi. İklimden en çok etkilenen 10 ülkenin sadece 1,033 delegesi var. Kick Big Polluters Out koalisyonundan Sarah McArthur’a göre “Endüstrinin varlığı iklim krizinin ön saflarında yer alanların varlığını gölgede bırakıyor”.
Büyük petrol üreticileri Chevron, ExxonMobil, BP, Shell ve Eni Cop 29’a 39 lobici getirdi. Bu şirketler İsrail’e petrol satıyor ve Filistin’deki soykırımdan kâr elde ediyorlar.
Geçen yılki Cop 28, bir petrol devleti olan Birleşik Arap Emirlikleri’nde düzenlendi. Cop 28’in başkanı Sultan Al Jaber, Emirliklerin ulusal petrol şirketinin başkanıdır.
Afrika Büyük Kirleticiler Ödeyecek koalisyonundan Dawda Cham, “Fosil yakıt endüstrisi, gezegen yanarken kendi çıkarlarını korumak için iklim müzakerelerini uzun süredir manipüle ediyor” dedi.
İklim müzakereleri büyük kirleticilere yeni anlaşmalar yapmaları için bir forum sağlıyor.
