IPS İletişim Vakfı/bianet’in “Türkiye’de Yazılı Basında Nefret Söylemi Raporu” yayınlandı. Rapora göre; yazılı basında nefret söylemine en çok maruz kalanlar, LGBTİ+’lar ve mülteciler.
Yasemin Korkmaz’ın hazırladığı raporda; 15 Kasım 2023- 1 Mart 2024 tarihleri arasında Türkiye medyasından 10 gazetenin 80 nüshası incelendi. 66 haberden 21’inde nefret söylemi tespit edildi. Nefret söylemi içeren haberlerin 5’inde LGBTİ+’lar hedef gösterildi. LGBTİ+’lar ve mülteciler, yazılı basında en çok hedef gösterilen toplumsal gruplar oldu.
Raporda şu ifadeler yer aldı:
“Türkiye’nin gündeminde sıkça hedef gösterilen LGBTİ+’lar ve mülteciler birbirini tekrar eden anlatılar üzerinden hedef gösterildi.”
“LGBTİ+’lara yönelik nefret söyleminin üretilmesinde, Türkiye’de sıkça tekrar edilen LGBTİ+’ların varlığının ‘aile ve toplum için tehdit’ oluşturduğu algısı yineleniyor.”
“LGBTİ+’lara yönelik nefret söylemlerinde LGBTİ+’lar insandışılaştırılarak “tehdit” ve “sapkın” olarak tanımlanıyorlar.”
Raporda yer alan bir diğer nokta ise, LGBTİ+’lara yönelik nefret söyleminin “LGBTİ+ derneklerinin kapatılacağı” tehdidiyle yeniden üretilmesi oldu. Ayrıca raporda; LGBTİ+’lara yönelik önyargıların yazılı basında körüklendiği vurgulandı.
Raporda medyanın nefret söylemi konusunda sorumluluk taşıması gerektiği şu ifadelerle aktarıldı:
“Bu çalışmada tespit ettiğimiz örnek ve yöntemlerle alandaki diğer örneklerde olduğu gibi medyanın ayrımcı dilin yaygınlaşmasında oynadığı rolün altını çiziyoruz. Medyada kullanılan dilin toplumsal yaşamdan bağımsız olmadığını, medyadaki ayrımcı dilin toplumdaki kutuplaşmayı daha da artırdığını ve tam da bu nedenle büyük bir sorumluluk taşıdığını yineliyoruz. Bu çalışmanın ayrımcı söylemin üretiminde medyanın rolüne dair farkındalık yaratmasını, hak temelli haber dilinin yaygınlaşmasına katkı sunmasını umuyoruz.”
